Rørvik – Hamnvika – Bessaker – Halten – Ervika – Kvenvær
Etter to lange dager i Rørvik var vi rimelig
klare for å komme oss videre. Folda, den første litt åpne strekningen stod for
tur. Vi mistet en fender på vei ut fra havnebassenget og måtte tilbake og
plukke den opp. Så fikk vi trent på mann over bord også. Endelig, med vinden i
ryggen, kunne vi rulle ut genoaen og sette kursen ut under Rørvikbrua.
Hamnvika 64°35,7´N 10°56,6´E
Til tross for at vi møtte opp klokka åtte som
avtalt hos Best Marin og Volvo Penta i Rørvik, ble klokka halv tre på
ettermiddagen før de hadde tid til å se på motoren vår. Det ble derfor noe sent
før vi kom oss av sted, men det var tross alt bedre enn å måtte tilbringe
helgen i Rørvik. Vi hadde sett oss ut Hamnvika, en naturhavn rett på andre
siden av Foldhavet, men det var fredag kveld, fellesferie og vi var spente på
om det ville være plass til oss der. I Hamnvika har lokale krefter lagt ut en
flytebrygge og ved den viste det seg å ligge bare én annen båt. Vi fikk plass
med en dybde under oss på 3-4 meter og betalte 30 kr for plassen og 10 kr hver
til vedlikehold av stiene rundt oss på Festung Utvorda. Festung Utvorda var det
største av 11 kystfort som ble bygget ved Namdalskysten under 2. Verdenskrig. Tyske
soldater, norske arbeidere og russiske krigsfanger var med på å reise anlegget
som bestod av blant annet 10 store franske kanoner med en rekkevidde på 17 000
meter, 3,7 km piggtrådgjerder og 5000 landminer fordelt på 9 minefelt. Den dag
i dag var bunkerser og skyttergraver ekkelt virkelige. Men med vår
besteforeldregenerasjon på hell er det muligens enda viktigere å bevare bygningsverk
som vitner om det som skjedde i 1940-1945.
Bessaker 64°15´N 10°19´E
Jeg våknet i femtida om morgenen av et brak
og var sikker på at vi hadde gått på grunn. Så kom jeg på at vi lå inntil en
brygge og ikke for anker. Det som egentlig foregikk var et vanvittig tordenvær
som kom nærmere og nærmere. Det buldra og braka rundt oss, og jeg sovnet ikke
igjen før det hadde passert oss og de lange bulderne ble fjernere. Da vi stod
opp noen timer senere hadde regnet gitt seg og solen tittet frem. Aurora og jeg
hadde en fin morgenløpetur til ”Russergamma”, og Martin fikk seg en snorkletur
i bukta vår før vi dro videre. Til og begynne med var det rolig utpå, og vi
trodde aldri vi skulle komme oss forbi kullblussetfyret på Villa, der vi
overnattet på tur nordover sist sommer. Men så kom vinden, og det viste seg at
den ankringsplassen vi hadde sett oss ut var altfor vindutsatt. Altså gikk vi
til Bessaker, og her fikk vi lov til å ligge utenpå en annen seilbåt ved
Ica-brygga. Kveldsturen gikk med Aurora og longboardet til det som må være
Norges finest beliggende fotballbane, rett i fjæra. I løpet av oppholdet vårt
fant vi ut at det har blitt bygget en ny marina i Bessaker, øst for havna og
bak en molo. Denne er så ny at den er ikke merket, men her er det også
gjestebrygge. Vi trivdes likevel veldig godt inne i havna, selv om det kommer
litt skvalp fra båtene som passerer på utsiden.
Halten 64°10,2´N 09°24,7´E
Morgenløpetur med Aurora, styrketrening ala
Martin på fotballbanen, en dusj i vannslangen på brygga, frokost og kaffe i
sola ombord. Så mye bedre blir det ikke. Vi hadde tenkt å seile sørver mot
Stokkvågen, men Halten fyr lå ute i vest og lokket. Dagen startet med 9
sekundmeter på platt lens, men så forsvant det meste av vinden. Da bestemte vi
oss for å prøve lykken utaskjærs. Det var bra med swell, men lite vind til å
begynne med. Endelig tok vinden seg opp og vi kunne seile for begge seil i 7-8
sekundmeter. Anastasia legger seg mye penere i vannet når hun går for seil enn
for motor og vindstyrken gjorde det til en kremseilas.
Det er noe eget med å komme ut til et fyr og
et fraflyttet fiskevær langt vest i Frohavet med sin egen seilbåt. Om kvelden
møtte vi to damer og en hund på brygga. Aurora fikk seg en ny lekekamerat, og den
ene av damene fortalte at hun var datter av de to siste fastboende på Halten.
Foreldrene hennes reiste derfra i 1988 da fiskemottaket ble flyttet. Før det
kunne det være mange hundre fiskebåter her i sesongen. Selv hadde hun gått på
skole her til hun skulle begynne på ungdomsskolen. Da måtte hun til Frøya og
året etter ble skolen nedlagt. Nå hadde hun kjøpt den gamle skolen på øya og
innredet det som sommerhus. I disse varme tider var det mange folk i
sommerhusene på øya.
Øyene på Halten ligger helt i utkanten av
Froan, det største sammenhengende kystområdet som er fredet som naturreservat i
Norge. Her er det et yrende fugleliv og på en rotur rundt fyret så vi både
teist, ærfugl, skarv og lundefugl. Til tross for at vi sakte, men sikkert
beveger oss sørover var det likevel for lyst til å se fyret sveipe over oss
hvert fjerde sekund.
Ervika på Frøya 63°45´N 8°50´E
Dønningene var fortsatt merkbare da vi satte
kursen sørover fra Halten fyr. I stedet for å seile korteste vei inn til
fastlandet bestemte vi oss for å krysse Frohavet sørover. På den måten holdt vi
oss hele veien i utkanten av regnet og tordenværet som herjet lenger inn. Vi
hadde swellen mer bakfra i dag, men vinden var ikke mye å skryte av. Det ble en
lang dag før vi nærmet oss Frøya og Sistranda, der vi trodde vi skulle legge
oss for natta. Så viste det seg at for å komme inn i marinaen måtte vi seile
over en grunne som er 1,8 meter på lavvann. Det var ekstremt fjære da vi kom,
og vi hørte om flere båter som hadde tatt nedi. Det var vi ikke så lystne på,
men vi var rimelig sultne og slitne også, og hadde heller ikke lyst til å gå så
langt. På vei inn til Sistranda så vi noen master bak en molo og tenkte at vi
kunne jo prøve. Her holdt Dyrvik båtforening til og her kunne vi være natta
over.
Kvenvær på Hitra 63°32,1´N 08°23,3´E
I utgangspunktet hadde vi tenkt å seile rundt
til Veiholmen og Smøla, men gårsdagens lange strekk hadde tatt på og vi sov
over det som het vekkerklokker. Regnet hadde tatt oss igjen til gangs, og det
fristet mest av alt med et litt kortere strekk. Ervika var gjestfri, men ingen
sjarmerende plass, så vi bestemte oss for å flytte oss vekk fra fiskeindustri
og til et hyggeligere sted for en ny runde båtfiksing, og kanskje litt tid på
land igjen. Dagens mål ble Kvenvær på vestsiden av Hitra, et koselig lite sted
med en tysk turist i hvert sjøhus. Da vi fikk opp kalesjen og satt under
ullteppene med hver vår bok fikk vi følelsen av å være tilbake til da vi bodde
i båten på Aker Brygge.
Vi fant ut at vi hadde bruk for en dag på
land og litt tid borte fra alle båtproblemene. På servicebygget i Kvenvær hang
det et stort kart med oversikt over områdets muligheter, og vi bestemte oss for
å gå ”topptur” til Tonningen (230moh). Det var deilig å få gått i gang beina,
og Aurora var faktisk sliten da vi kom tilbake til Anastasia etter å ha
tilbakelagt omtrent 20 km. På vei ned fra Tonningen fikk vi øye på en nydelig
sandstrand ved en av innsjøene. Munkedalsstranda var en perle av et badested,
og det rareste av alt var at vi var de eneste som var der. Vannet var langt
varmere enn hva vi hadde badet i tidligere, og håret fikk seg en omgang med
både sjampo og balsam. Vårt behov for avslapning og sivilisasjon var dekket, en
del nye problemområder om bord var blitt utredet og det var på tide å finne nye
fine ankerplasser på veien sørover.
 |
Solnedgang over Folda |
 |
På tur i Festung Utvorda |
 |
Der nede venter Anastasia på oss! |
 |
Hoppebilder har liksom blitt vår "ting"... |
 |
Hurtigruta seiler over Foldhavet. |
 |
En av kanonstillingene på Festung Utvorda. |
 |
Aurora og Martin |
 |
Aurora og Martin fortsetter showet |
 |
Akkurat ikke langt nok bånd... |
 |
Fotballbanen på Bessaker! |
 |
Ikke hver dag jeg kan stå i bikini når det blåser 9 m/s. |
 |
På vei over Frohavet til Halten! |
 |
Skarvene på Halten |
 |
Lundefuglene på Halten! |
 |
Rotur rundt fyret. |
 |
Halten fyr! |
 |
Halten enda en gang. |
 |
Regn og torden på vei til Frøya. |
 |
Enda mer regn på vei til Hitra... |
 |
Vi fant multer på vei til Tonningen! |
 |
Tonningen på Hitra. |
 |
Utsikt vestover fra Tonningen |
 |
Munkedalsstranda innbød til lek og morro, og ikke minst bading! |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar