Opprydding i strømkabler, ny lader og ladeseparator,
ny forbruksbank, nye LED lamper, nye ledninger, ekstra bryterpanel, skraping,
priming, bunnstoffing, vask, epoxy, gelcoat, sikaflex sliping, oljeskift,
vedlikehold av motor, drev, propell, sinkanode, vask og reparasjon av kalesje, nytt
gassopplegg. Trimme rigg, vaske dekk og fendere, polere, lakke badeplattform,
vaske storseilfall, bytte rekkestøtte, utlaste fester. I tillegg til en rekke
mindre prosjekter av typen: feste manglende bolt i badeplattformen, skru om et
hengsel som ikke passer, sy i knapp i puter, stramme alle slangeklemmer,
installere nytt dosete, fikse en radioantenne og ikke minst vaske kjære
Anastasia innvendig.
En vanlig dag på land
Vekkerklokka ringer klokka
07.00, men blir raskt utsatt til nærmere 8. Mens vi prøver å våkne ringer
Martin sin far for å spørre om noe vi har grublet på i løpet i natten. Den ene
går en tur med hunden, den andre setter frem muslì, youghert og koker kaffe på
primusen. Vi gjennomgår dagens program mens vi spiser, og én eller begge kjører
av sted til biltema, seatronics, maritim, jernia, jula, felleskjøpet eller et
annet sted hvor vi muligens får tak i det vi trenger. Vi ringer enda en gang
til Martins far for å høre hans mening om hvordan vi har tenkt å løse en ”liten
utfordring” i båten. Tilbake i Anastasia begynner vi å montere noe vi nettopp
har vært og hentet en manglende del til. Da det viser seg at vi ikke kommer
lenger på akkurat dette prosjektet begynner vi på et annet så lenge. Ingen vits
i å sitte ned og vente på at butikkene åpner igjen. Rimelig kjapt ligger
verktøy og ledninger utover hele båten, og det er umulig å ikke tråkke på
tingene. Klokka nærmer seg middagstid og vi finner ut at det er på tide med
lunsj. Kanskje blir det til og med tid til en kaffe. Innimellom munnfullene har
etter eller annet maleprosjekt fått den tørketiden det skal ha og er klart for
en ny runde. Vi fortsetter med prosjektene til det begynner å mørkne og
arbeidslampa kommer på. Kveldene brukes gjerne inne til strøm og vi kommer på
at det var middagstid da vi spise lunsj og nå er det kanskje på tide med
middag. En av oss handler og lager mat (og leker med hunden), den andre
fortsetter å jobbe. En gang etter midnatt avsluttes arbeidsøkten med at vi
skriver ny handleliste og ”to do” liste for neste dag. Den inneholder gjerne
det samme som dagens liste pluss en del ekstra som har oppstått eller blitt
oppdaget i løpet av dagen.
Vår venn Murphy
Jeg leste et sted at når
du har blitt utsatt for Murphy tilstrekkelig mange ganger inntreffer noe som
heter læring. De siste par ukene har definitivt inneholdt en stor dose Murphy
og en god porsjon læring. Jeg trodde etter hvert jeg kjente denne skuta, og
burde også ha visst at ting som vanlig tar mye mye lenger tid enn man estimerer
i utgangspunktet.
Det du trodde skulle være
en enkel operasjon viser seg å ta hele dagen, eller kanskje flere dager hvis du
er riktig så heldig. Kanskje mangler du en del for å få montert det du holder
på med ferdig. Eller du har delen, men den viser seg å ikke passe og butikken
har stengt. Eller du klarer å ødelegge en del… eller når alt er ferdig montert
virker det ikke og du må til å feilsøke og i noen tilfeller begynne forfra
igjen. Og når du endelig mener at du har fått det til og jubler over at det
virker, så sørger Murphy for at det dukker opp noe annet som ikke stod på
listen og som gjør at du kan streke ut noe, men listen er fortsatt like lang
over ting som skal gjøres. Det har blitt mange ”oi, dette burde jeg ha visst
om/sjekket før” opplevelser. Og enkelte ting (les strøm) er det kanskje like
greit vi ikke visste om, med tanke på at vi har bodd i Anastasia i noen år
også.
Det er kort vei mellom himmel og helvete
Jeg hadde innstallert mitt
første strømbryterpanel. Et panel som jeg for det første hadde brukt
ualminnelig lang tid på å sage ut en ramme til i treverket over kartbordet (med
leatherman), hvor jeg kom til å sage litt skjevt og vi måtte sage og pusse til
en liten bit (tar lenger tid enn man tror) for så å epoxylime den fast i
rammen. Så viser det seg at bryterpanelet (kjøpt på biltema i et svakt
øyeblikk, skjer aldri igjen) må loddes om for at vi skal få på kabelskoene, og
når alle ledninger endelig er på plass og vi trykker på knappen, så lyser det
pinadø et helt annet sted enn der det skulle og ingenting virker…. Panelet ble
raskt forkastet og jeg måtte krype til korset og kjøpe et av litt bedre
kvalitet. Denne skulle selvfølgelig ha en litt større ramme, så den biten jeg
hadde brukt så lang tid på å pusse til og lime fast, ble saget vekk i neste omstendelige
prosess. En minuskinne og noen nye kabelsko senere hadde jeg endelig et
bryterpanel som virket. Bare for å gå ut og oppdage at vi må bytte en sjakkel
på akterstaget, men det må vente til
vi ligger på vannet. Og sånn fortsetter det!
”What did you learn in school today?”
Med så lange dager og så
mange prosjekter strever jeg med å huske hva jeg har gjort i løpet av dagen.
Her kommer listene inn i bildet. Mye gjøres jo for første gang i og med at hun
har ligget på vannet i et par år, derfor blir læringskurven ganske bratt på
kanskje ellers ganske elementære (?) ting. Så hva har vi lært til nå?
Vi har lært at VC17
bunnstoff kommer i ulike farger og ikke bare svart (”grafitt” gir for eksempel kobberfarge).
Vi har lært at det lønner seg å vaske båten før
man bunnstoffer for å unngå striper nedover bunnen etter man har påført
bunnstoffet. I hvert fall når bunnstoffet fikk kobberfarge (grafitt?) og
stripene blir grønne… Vi har også lært at tape over gelcoatmaling gir ujevnt
resultat og ikke minst er noe skit å fjerne igjen. Etter å ha forsøkt vann og
såpe, rødsprit, aceton og matolje (vurderte også klisterfjerner) endte jeg opp
med å spraye på WD40, la det tørke og så skrape det av igjen. Det tok laaaang
tid. Deretter vaske med rødsprit. Beste resultat hittil, men er fortsatt ikke
helt fornøyd. Jeg lærte dessuten (etter at Martin var reist nordover for å
jobbe) at når din kjære har tapet over lensehullet i ankerbrønnen og du
deretter har vasket båt, for neste kveld å så rive av tapen så får du ti liter
såpevann rett i ansiktet (heftig stråle).
Men det begynner å ligne
noe. Etter opprydding og vask innvendig nærmer det som var en arbeidsleir seg
en båt igjen. Og når puter, seil og kalesje nå kommer på plass så er vi snart
klare for turen nordover. Vi skal bare.... Jeg tror vi rett og slett må
kaste loss og dra!
 |
Anastasia settes på land i Son før vi reiser nordover høsten 2012. |
 |
Vi har en liten skrapejobb å gjøre når vi vender tilbake til henne. |
 |
Søs hjelper til med skrapingen. |
 |
Og Kari hjelper til med skrapingen. |
 |
Se! Så ren hun ble! |
 |
Propell og drev får sitt eget (supergiftige) bunnstoff og Martin er HMS ombud. |
 |
Noen lager cupcakes, andre leker med sikaflex. |
 |
Vi fikk god hjelp av Martins far med strømmen. En intensiv helg i Norge! |
 |
Mine nye favorittverktøy! |
 |
Arbeidsleir i Anastasia. |
 |
Martin kobler den siste kabelen... |
 |
Kjølen får ekstra polstring og beskyttelse i forkant. |
 |
Bunnstoffing på gang. |
 |
So far so good! |
 |
Nå begynner det snart å ligne en båt igjen! |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar