FRILUFTSLIV NATURLIGVIS
Hvis vi ikke var blitt klatrere,
ville vi sannsynligvis blitt forbrytere eller politikere alle sammen.
(Klatrepionéren C.W Rubinson. Fjeldsport, 1924).
For meg var det ingen
selvfølge at jeg skulle ende opp med å jobbe som friluftslivsveileder. Da jeg
bestemte meg for å studere ett år med friluftsliv i Telemark var planen nettopp
det. Ett år. Jeg hadde allerede en bachelor i utviklingsstudier, og skulle
tilbake til faget på masternivå. Slik gikk det imidlertid ikke. Det ble to år
med friluftsliv, kultur- og naturveiledning, og deretter master i idrett,
friluftsliv og kroppsøving. Men selv om jeg her på folkehøgskolen jobber med
friluftsliv hver eneste dag er det få som vet hva jeg egentlig har utdannet meg til.
Jeg vil derfor komme med
en påstand. Nesten uavhengig av hvilken utdannelse en velger og hvilken jobb en
har, så koker det ned til ferdigheter, kunnskaper og holdninger. Å være
friluftslivsveileder er intet unntak. Innenfor en friluftslivsutdannelse bruker
jeg dele dette i to områder. For det første handler det om å bygge opp egne
praktiske (og til dels teoretiske) ferdigheter innenfor ulike naturtyper og
aktiviteter. Herunder kommer også kunnskap om friluftsliv i historiske og
samfunnsrelevante sammenhenger. For det andre innebærer det å være
friluftslivsveileder en form for pedagogisk kompetanse. Når du etter hvert selv
behersker ferdighetene og besitter kunnskapen (i hvert fall til en viss grad), må du lære hvordan du skal lære bort.
Men også her jobber vi med
pedagogikk og friluftsliv på to måter, selv om de helst bør være sammenhengende.
Vi snakker om en pedagogikk i friluftslivet og friluftslivet som pedagogikk. Der
hvor pedagogikken i friluftslivet omhandler de metoder vi anvender når vi søker
å lære videre ferdigheter og kunnskaper som trengs for å ferdes i naturen, så
er det samtidig slik at vi som jobber som friluftslivsveiledere mener at
friluftsliv innehar noen iboende verdier som kan bidra til menneskelig
utvikling og modning. Innforstått er friluftslivet som pedagogikk en måte å
realisere disse verdiene på.
Stikk i strid med det
mange tror, nemlig at vi som jobber med friluftsliv bare ”går på tur”, så
innebærer en dag ute i naturen med elever en kontinuerlig strøm av
overveielser. En del av de omhandler sikkerhet. Konsekvensanalyser av hvor vi
beveger oss, hvordan været utvikler seg, hvordan gruppa har det etc. I tillegg
kommer de pedagogiske vurderingene. Hvordan skal jeg få frem det jeg ønsker at
de skal lære i denne situasjonen? Skal jeg stille spørsmål, skal jeg vente til
de selv kommer og spør, skal jeg instruere de, skal jeg la de danne sine egne
erfaringer og vente til kvelden med å oppsummere?
Det er ikke så få arenaer
vi friluftslivsveiledere skal beherske. Noe av det fascinerende med Norge er jo
nettopp de ulike årstidene. Jeg har etter mange reiser rundt om i verden priset
meg lykkelig for ta vi ikke bare har enten tørke eller regntid. Men de ulike
årstidene muliggjør også et hav av ulike aktiviteter ute i naturen. Som
folkehøgskolelærer innenfor friluftsliv skal du omtrent kunne gå både til lands
og til vanns og i lufta med.
På studiet i Bø satte vi en
gang i tiden opp en liste over hva som kjennetegner en god veileder.
En god veileder:
-
er oppmerksom
overfor gruppens behov, gruppeprosesser og enkeltindivider.
-
er
inkluderende, åpen for dialog og viser empati
-
tørr skjære
igjennom og tar riktige beslutninger til riktig tid
-
har evne til å
vurdere sin egen kompetanse
-
har de nødvendige
kunnskaper og ferdigheter innenfor de aktuelle aktivitetene i de ulike
naturtypene til ulike årstider (og føler seg trygg på hva hun kan).
-
har kunnskap
om normer, lover og regler i naturen
-
er god til å
organisere og sette sammen turer etter gruppas behov
-
bruker humor
og skaper god stemning i gruppen
-
er god til å
formidle og medvirker til refleksjon
-
har den
nødvendige kompetansen for å kunne foreta gode sikkerhetsvurderinger i forhold
til den aktuelle gruppen, området og været.
-
har god
kompetanse innenfor førstehjelp og ulykkeshåndtering
-
er en god
rollemodell og skaper trygge læringsrammer
-
har en
grunnleggende respekt for naturen og miljøet, og evner å formidle dette.
I følge mine medstudenter
i Bø handler det å være friluftslivsveileder like mye om menneskelige
kvalifikasjoner. Etter hvert har det gått opp for meg at det vi betegner som
friluftslivet som pedagogikk, den iboende læringen ved å ferdes som gruppe i
naturen, i stor grad sammenfaller med folkehøgskolens pedagogikk.
Friluftslivet og folkehøgskolen
Så her kommer neste
påstand. Friluftsliv, kanskje litt i likhet med det å være folkehøgskolelærer,
handler ikke bare om en utdannelse og en jobb. For meg er friluftsliv en
livsstil, og det gjennomsyrer så å si alle døgnets våkne timer. Med henvisning
til Arne Næss vil jeg hevde det i større
grad handler om hvem du vil være, fremfor hva du vil bli. Dermed blir det
heller ikke riktig når mange jeg møter bemerker at jeg er heldig som får jobbe
med interessene mine. Når du jobber som friluftslivsveileder blir ikke
friluftsliv en fritidsaktivitet i ordets rette forstand. Jeg var ikke forberedt
på at det var slik det skulle bli i det hele tatt da jeg i sin tid begynte på
friluftslivsstudiet. Jeg var sånn sett heller ikke forberedt på det da jeg var
ferdig med å studere. Men noen ganger må en ut og jobbe med ting i praksis før
en forstår meningen bak selv de videst favnende stortingsdefinsjoner.
Etter hvert har
friluftslivsstudier blomstret, og i dag kan du studere friluftsliv ved en rekke
undervisningssteder i Norge. Det er ikke nødvendigvis slik at alle ender opp
som veileder innenfor det pedagogiske (friluftsbarnehager, uteskole,
videregående, folkehøgskoler og høgskoler). Folkehelse, rehabilitering,
gjenopptrening og bruk av friluftsliv i behandling av psykiske lidelser er ett
annet stort fagområde. Friluftsliv i forbindelse med guiding, turisme, reiseliv
og opplevelser et annet. I tillegg er det økende etterspørsel etter
friluftslivsaktiviteter som et ledd i teambuilding innenfor næringslivet. Som
sagt handler det like mye om menneskelige kvalifikasjoner, personlig
engasjement og å finne det fokusområdet du brenner for. Jeg tror også
perspektiver, engasjement og interesser endrer seg gjennom et livsløp. En
utdannelse i friluftsliv er i grunnen bare starten på en (ut)danningsprosess
som fortsetter hele livet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar