For litt over et år siden
hadde jeg med meg en gjeng høgskolestudenter på en fem dagers skitur gjennom
Rondane. Underveis ble ulike gnagsårpreventiver diskutert, og det ble også bemerket
at enkelte produkter egner seg godt for jenter når de går på høye hæler. ”Men
du ser ikke ut som en jente som går på høye hæler akkurat”, sa en av studentene
til meg. Jeg veide for og imot, var det nå jeg skulle fortelle at jeg har
jobbet som flyvertinne i SAS de siste seks årene ved siden av friluftslivsstudiene?
Jeg lot det være. Selv om vi var kommet til nest siste dag hadde jeg tross alt et ”image” å opprettholde.
Normalt på denne tiden av
året har jeg nemlig pleid å befinne meg langt oppe i skyene (bokstavelig talt), i 30
000 fots høyde. Som sommerfugl, som vi ble kalt i SAS, selv om vi også jobbet
deltid resten av året. For det var jo nettopp det det var, en deltidsjobb,
først ved siden av utviklingsstudiene og deretter mens jeg studerte friluftsliv
i Bø. Og det er kanskje aller mest i forhold til det siste at kommentarene har
kommet. Mange i Bø har stusset over at jeg
jobbet som flyvertinne, og mange i SAS har sett spørrende på meg når jeg har
fortalt at jeg til vanlig studerer
friluftsliv. Enkelte vil nok hevde at de to verdenene kolliderer ikke så rent
lite, ikke bare i forhold til uniform, men kanskje like mye miljømessig. Glamouren
er det riktignok så som så med, selv om enkelte henger fast i charterturismens
glansdager (og ikke minst hierarkiet internt i besetningen om bord). Og kanskje har de noe rett, disse kritiske røstene? At kontrastene har vært store er det i hvert fall ingen tvil om.
Da jeg studerte
friluftsliv i Bø hadde vi en rekke natur- og kulturdager, ofte med innslag av
bål og bær. Én dag hadde vi i tillegg laget kullstifter,
og selv om jeg løp igjennom dusjen før jeg tok toget til Gardermoen
følte jeg at jeg kom på jobb med blåbær på tenna, bålrøyk i håret og sot under
neglene. Man kan vel si at jeg har
vært en noe utradisjonell flyvertinne. Kombinasjonen av å bo i seilbåt, med
utgang via badeplattform til islagt brygge vinterstid, og å skulle på jobb med
trillekoffert, trangt skjørt og høye hæler er nok et syn for de fleste. Det er
vel heller ikke så mange flyvertinner som deretter stropper fast trillekofferten
på bagasjebrettet på sykkelen, henger veska på styret og sykler 20 minutter til
nærmeste flytogstasjon. Eller for den saks skyld som dusjer utendørs i cockpit i
begynnelsen av oktober.
Så kan man jo argumentere
for at det å være kabinpersonale (som det heter på likestillingsspråket) ikke
var så utdanningsrelevant for min del. Jeg er allikevel av den oppfatning at
ingenting er bortkastet (og hadde i tillegg en hel del friluftslivsjobber ved
siden av). Dessuten fant jeg ut at hvis man bare vil så finner man nok av overførbare
erfaringer og tema mellom flybransjen og friluftslivsveiledningen. Jeg er vel
kanskje også den eneste som har levert inn eksamen på høgskolen i Telemark med
kildehenvisning til SAS manualen for crew.
Begreper som ”closed loop”
og ”shared situatuation awareness”, ”treath error management” og ”crew resource
management” er for meg like relevante i forhold til sikkerhet, ulykkeshåndtering og det
å jobbe sammen som et team enten man er et crew om bord i en 737 eller en
gruppe ute i naturen.
Det er mange som har
jobbet om bord i SAS lenger enn jeg har levd. Flere skulle bare fly ett år før
de skulle videre med studier og karriere. Du ville blitt overrasket hvis du
visste hvor mange som sitter på diverse lange utdannelser, men som trives for
godt ute på linjene til å ville gi opp flyverdenen. Tiden flyr når dagene deles
inn i slinger, fridager og hviletimer. 30 år senere er en del av de samme
menneskene her fortsatt. I likhet med de var jeg også fast bestemt på at jeg
ikke skulle være flyvertinne på heltid, men det var en helt genial deltidsjobb.
Jeg har tilbrakt mange
lange dager og timer innestengt i en hermetikkboks hver sommer de siste seks årene. Sånn sett henger ikke dette helt sammen for en som helst vil være ute så
mye som mulig. Men jobben i SAS ga meg også muligheten til å se mye av Norge.
Jeg ble god på å finne egne turer i/utenfor byen jeg skulle på stopp til. Så fort vi hadde landet dro jeg ut til Blindleia i Kristiansand, Breiavatnet
og Mosvatnet i Stavanger, Vidden i Bergen, Eivindsvatnet i Haugesund,
Sukkertoppen og byfjellet i Ålesund, mang en gang opp i Moldeheia, ut til
Klubba i Kristiansund, Prestvatnet i Tromsø og Komsa i Alta. På mitt aller
siste stopp fikk jeg til og med endelig besøkt Tromsdalstinden (1238 moh) før
jeg fløy ned til Gardermoen for siste gang.
Det er noen fordeler med å
være yngst og nederst på rangstigen. Blant annet tror pilotene fortsatt at du
etter nesten seks år aldri har sittet i cockpit under landing. Hvis det går opp med
crewet i kabinen er det derfor store muligheter for å få litt bedre utsikt
under innflygningen. Derfor fikk jeg sitte med pilotene da vi landet i Tromsø på
den siste slingen min. Vi hadde utsikt over Tromsdalen og toppene, og jeg fikk
høre at det var altfor mye snø til å prøve seg på Tromsdalstinden… Jeg måtte
selvfølgelig undersøke det på nært hold. Det går jo an å gå til man ikke kommer
lenger, eller?
Da vi fløy siste tur ned
til Gardermoen ropte pilotene plutselig på meg: ”Lise, du må komme og se. Der
er Svartisen, der er Okstindene og der, der er Mosjøen, dit skal du!” Det var
nesten så tårene tok meg da jeg gikk ut fra flyet. For siste gang i uniform. Og
fortsatt er det sånn at jeg kjenner det litt i magen hver gang jeg går om bord
i SAS fly. For en som er vant til å bo i en bag/sekk/trillekoffert er det litt
som å komme hjem. Jeg lurer på hvor lenge det skal være sånn?
Som regel jobbet jeg med nye mennesker hver gang jeg var på jobb i SAS. Da kan man ikke bruke lang tid på å bli kjent. Tusen takk til de fine kollegaene ombord som gjorde min siste tur så fin. |
Ikke bare båten, men også "La boheme" i Nordmarka var base innimellom flyvningene. |
Servering på "La boheme"! Coffee, tea or me som man sier... |
Utsikt fra Moldeheia. |
Stopp på Svalbard var alltid en hit! Her skulle vi på topptur til Trollstein. |
Fordelen med Svalbard om sommeren er at man kan utnytte hele 25 timers stoppet med hjelp fra midnattsola. |
På Rib-tur ut fra Longyearbyen. |
Utsikt fra Sukkertoppen mot Ålesund by. |
Utsikt fra kuøyet! |
Jeg begynner å gråte litt igjen, jeg!
SvarSlettIkke gjør det da! Alt til sin tid, som bestemor sier:)
SvarSlett