torsdag 23. mai 2013

Hundreåringen i Finnvika


”Kanskje vi kan bygge noe i Finnvika?” sa en av andreårselevene ved skolestart sist høst. ”Vi kunne lage et sted som kan være friluftslivslinjas utendørsklasserom!”

Et lite stykke historie
Finnvika er elevenes badeplass i fjorden nedenfor skolen. Da jeg ryddet meg en skrivebordsplass oppe på loftet sist høst kom jeg over et notat om området. I følge notatet var Finnvika avmerket som sted for Finnemarknaden i det eldste kjente kart over Vefsn fra 1690. Etter opplysninger på 1730 tallet tok samene turen til marknaden på Halsøy to ganger hver sommer. Under marknaden holdt samene trolig til i Finnvika, som er en lun og avskjermet oppholdsplass.

Under 2. Verdenskrig (1943-1944) startet tyskerne oppmuring av en slipp for mindre båter i Finnvika. Alle veggene ble murt ferdig i gråsteinmur, og det ble gjort klart for å legge skinnegang ned til sjøen. Under et uvær høsten 1944 blåste noe av murveggen ned. Tyskerne var nok klar over at krigen snart var slutt, og arbeidet ble derfor ikke gjenopptatt, men deler av muren etter slippen står fortsatt i Finnvika. Nå ville altså elevene bygge en gapahuk rett ved de gamle ruinene.

En gapahuk blir til
Jeg har stor sans for å lage og bygge ting, men jeg måtte innrømme overfor elevene at jeg nok ikke hadde bygget så mange gapahuker i mitt liv. Så hvordan starter man et sånt prosjekt?

Det viktigste var å få tegnet en skisse og målt opp nede i Finnvika slik at vi kunne støpe fundamentene før frosten kom. Dette var en utfordring i seg selv, for bakken var langt fra jevn og noen steder var steinene i grunnen så store at de ikke kunne spas vekk. Vi søkte hjelp hos vår kjære vaktmester Per Tore, som beleilig nok har hatt sitt eget snekkerfirma tidligere. Jeg har dessuten stor tro på at også det praktiske personalet på folkehøgskolen har mye å tilføre elevene, og at det er fruktbart å trekke de med i undervisningen i mange sammenhenger.

Imidlertid ble jeg nødt til å klare støpingen selv. ”Jeg har lagt frem verktøy til deg og så kjøper du bare noe sementblanding,” forklarte Per Tore på telefon. Og jeg kunne krysse av nok en boks på listen ”Lise lærer bort ting hun egentlig ikke kan”. Men fundamenter ble det, og vi kunne gå i gang med rundstokkene som skulle være skjelettet til gapahuken vår. Avbarking, høvling, måling (og måling igjen), lafting og finjustering. Elevene har lagt ned mange mange timer med arbeid. Til tider har det vært en tålmodighetsprøve (avbarking er et noe ensformig og tidkrevende arbeid, spesielt for hånd), og jeg er mektig imponert over hvordan de har stått på.

Til slutt mente vi det begynte å ligne på noe. Vi hadde laftet ferdig taket oppe på skolen før vi tok det fra hverandre og bar det ned til Finnvika. Det gjenstod bare én utfordring; det er omtrent 200 meter ned til Finnvika fra skolen, hvordan skulle vi få boret hull i sementfundamentene når vi ikke hadde en batteridrevet drill som var sterk nok?

Redningen ble Lyd Lys Scene. Der vi står og klør oss i hodet er de handlekraftigheten selv og før vi visste ordet av det hadde de rullet ut en mengde kabler i ulike dimensjoner og koblet de sammen med sentraler i overgangene. Hullene ble boret og vi kunne begynne reisverket. Neste spenningsmoment var om taket som hadde passet så bra sammen oppe på skolen, fortsatt ville passe like bra sammen når vi flytta det opp på de bærende hjørnestokkene. Det viste seg at det var ingen grunn til bekymring, og selv Per Tore var imponert over nøyaktigheten.

Vår visning på Friluftslivslinja
Fra nå av gikk det fort. Skråband ble satt på, veggene kledd og taket lagt. Målet var å få gapahuken så ferdig som mulig mens elevene fortsatt var her, men de siste ukene på skolen er en travel tid. Det er mye fellesopplegg for elevene, og jeg måtte fri til min hjelpsomme samboer på kveldstid. Vi kom så langt at det faktisk lignet en gapahuk, og nest siste skoledag kunne friluftslivsgjengen stolt invitere hele skolen på vafler, kaffe og pinnebrød i Finnvika.

Friluftsliv har verken kamper, teaterforestillinger eller konserter hvor vi kan vise frem hva vi holder på med resten av året. Det betydde mye for elevene at de andre linjene fikk et lite innblikk i noe av det vi driver med på friluftsliv også. Med gapahuken har de satt et fysisk synlig preg på folkehøgskolen. Jeg tror det er viktig for mange i dette ellers så flytende postmoderne samfunnet at man får lov til å sette spor, se resultater, kunne si der var vi, vi lagde dette, det står til og med skrevet i sement!

Miljøprosjektet Finnvika
Finnvika ligger på østsida av Vefsnfjorden. Inn fjorden driver det mye søppel, og en del kommer også med båtene som går her ute. Litt av tanken bak gapahukprosjektet var derfor at vi skulle få ryddet opp skikkelig rundt badeplassen og stien som går ned dit. Dette er langt fra noe som er gjort i én håndvending, og den kontinuerlige strømmen av ny søppel sikrer jobb for mange folkehøgskolekull fremover. Dermed er det også en god måte å bevisstgjøre hvor mye dritt vi mennesker faktisk kaster fra oss (eller lar ligge og slenge slik at det blåser/flør) på havet. Å anspore til et kollektivt ansvar for naturen vår er slettes ingen dum tanke. Og ofte er det enklest å begynne med det helt konkrete i nærmiljøet. Hvis alle bare gjorde litt…

Hundreåringen i Finnvika
Da elevene hadde reist fortsatte Martin og jeg arbeidet med gapahuken. Noe kan vente til høsten, men det var greit å få lagt taket ferdig og i det minste malt ett strøk utvendig. Det gjenstod ett spørsmål før sommerferien kunne komme. Hva skal vi døpe gapahuken vår?

Da vi satt inne i lavoen på breturen sist høst og snøen ble kastet rundt av vinden ute, introduserte Martin elevene for ”Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant”. Siden den gang har Allan Karlson fulgt oss på alle turene våre gjennom hele året. Han stod øverst på pakkelisten, og høytlesningen gikk på rundgang i teltet. Det er ikke få dialekter som har gitt stemme til skikkelsene i boka. Vi leste de siste sidene av hundreåringen på kajakkturen nå i vår. Boka viste seg å passe perfekt til lengden på et folkehøgskoleår. Navnet på gapahuken kom derfor av seg selv. Så får vi se om den holder like lenge som Allan Karlson!  

Finnvika en hustrig høstmorgen i 2012.
Arbeidsgjengen er klar! 


Oppmåling og klargjøring til støping.

Det er nok stein som skal spas vekk. 

Sementen blandes.

Oppmåling igjen og igjen.







Støperør måles og skjæres til.
Det er viktig å sette signaturen sin på tilværelsen. 


Rundstokkene er tunge nok. 

Lafting pågår! 

Skoene til bærebjelkene skjæres til. 

De siste takbjelkene laftes til. 
Jippi, det stemmer! 

Litt hjelp fra skruer for å holde stokkene på plass.

Og så skal skråbandene lages. 

Endeplankene på veggbekledningen økses til for at det skal bli tett. 

Takbjelkene er på plass. 

Martin er taklegger´n vår!

Kaffe og vafler for hele folkehøgskolen

Koselig med besøk i Finnvika! 

Så langt har vi kommet når det nå er slutten av mai. Fortsettelse følger! 

Velkommen hit! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar