torsdag 20. mars 2014

2 x Topptur på Jørntind


Etter halvannet år på Helgeland må jeg innrømme at jeg fortsatt ikke er utlært i hvor det lønner seg å reise på tur ut i fra de til enhver tid gjeldene vær- og vindforhold. Det medfører at av og til treffer vi, og av og til blir det en helt annen tur enn forventet. Da vintersnøen som hadde latt vente på seg endelig kom for noen dager siden, handlet det om å få utnyttet dagene. Å gi elevene en dag med ordentlig fin kjøring i løssnø stod høyt på ønskelisten min. Spørsmålet var bare hvor vi skulle dra?

Jeg tror jeg har lett opp det meste av turforslag som finnes for toppturer vinterstid på Helgeland. Jeg spør og graver når jeg møter toppturentusiaster med lokalkunnskap, men ofte må jeg ut og undersøke selv. Mitt mål denne gangen var å finne en forholdsvis lett tilgjengelig topp hvor det var enkelt å gjøre trygge veivalg. Jeg bestemte meg for å ta en nærmere titt på Jørntinden inne ved Røssvassbukta.

Værmelding og kart ble studert, skrednett og varsom sjekket. Klokka 7 neste morgen satt vi bilen. Noe trøtte, men med fersk kaffe innen rekkevidde. Jørntinden er en topp på 1038 moh som ligger omtrent halvannen times kjøretur fra Mosjøen nordøstover. Selve gåturen starter på 400 meters høyde, hvilket vil si 600 fine høydemetre med nedkjøring, når man først har gått de opp vel og merke.

Vi kunne gå oppover i ulltrøye, og etter et par timer stod vi på toppen. Noen enkeltheng ble sjekket underveis, men funnet tilfredsstillende. Det var så å si vindstille. Jeg kunne peke ut fjellene helt ut mot havgapet. Lunsjen ble spist rett nedenfor selve toppunktet, og deretter ventet en herlig tur nedover. Litt vindpakket øverst, men desto finere jo nærmere vi kom bjørketrærne. Dette var virkelig et bra sted å ha med en gjeng sultne på skiskjøring. Jeg gledet meg til å ta med elevene på tur!  

Til tross for at kart og gps tilsa trygge veivalg syntes vi det var helt ok å vedlikeholde vurderingsevnene unerveis.

Overmåte fornøyd med å være med på rekognoseringstur!  

Toppen (første gang!)




Artig artig ned igjen! 





Friluftslivsgjengen på klare for topptur! 

Toppen (2. gang for mitt vedkommende).


Fornøyde med dagens turvalg! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar