søndag 13. januar 2013

En helt vanlig helg på Helgeland


Mange nye elever spør hvordan en vanlig uke ser ut for Friluftsliv – Into the North på Vefsn Folkehøgskole. Jeg prøver etter beste evne å tegne et bilde av det for de, selv om ingen uker er like, og mest sannsynlig blir heller ingen år like. Likevel begynner jeg etter hvert å få en idé om hva jeg mener friluftslivselevene på Toppen bør få med seg mens de er her oppe. Det er ikke så rent lite vi skal putte inn i de månedene vi har sammen.

I ”gamle dager” ble det å være folkehøgskolelærer regnet for å være et kall. For en del er det nok sånn fortsatt. Og for veldig mange av oss blir det en livsstil. Jeg kan prøve å si til de hjemme at helgene er jo stort sett våre, men sannheten er at det stemmer veldig sjeldent og Martin og Aurora må som regel dele meg med folkehøgskolen likevel.

Kveldene blir brukt til å gå over og reparere utstyr
Og kanskje er det innenfor den flytende overgangen mellom arbeid og fritid at friluftsliv og folkehøgskole krysser spor? Friluftsliv, slik vi kjenner det i dag, regnes for noe som foregår i fritiden. Per stortingsdefinisjon jobber jeg sånn sett heller ikke med friluftsliv! På studiet i Bø diskuterte vi nettopp dette med at friluftsliv i sin moderne form oppstod i kjølvannet av at man begynte å skille skarpere mellom fritid og arbeid. Fra å jobbe i og med naturen, og sånn sett kanskje leve friluftsliv, ble friluftsliv én av flere fritidsaktiviteter, noe man kunne se frem til mens man fortsatt var på jobb.


Vi er mange som drømmer om å kunne leve friluftsliv, fremfor å ”bare” drive med friluftsliv. ”Et rikt liv med enkle midler”, for å holde oss til ett av de mest kjente friluftslivsmantraene.
For selv om jeg i en eller annen form driver med friluftsliv til daglig, og overgangen mellom jobb og fritid i høyeste grad er flytende, så bor jeg definitivt ikke landlig, jeg er langt fra selvforsynt og selv hvor trist det høres ut, så blir av og til naturen kulisse i stedet for hovedattraksjon.

Denne helgen har Martin og Aurora nok en gang vært med meg på tur. Og i perioder er det få pivatturer i friluftslivets ånd, men i stedet utallige roadtrips rundt på Helgeland for å finne potensielle steder for aktiviteter. Det foregår omtrent på den måten at vi laster bilen full med diverse utstyr, siden vi ikke helt vet hva vi kommer til å finne, og kjører så etter noe vi har hørt rykter om skal være bra. Bilen parkeres i veikanten, jeg løper av sted med Martin og Aurora på slep. Av og til finner vi noe som kan brukes til ett av formålene, for eksempel isklatring eller skiseiling, tar et par bilder, logger koordinatene og løper så tilbake til bilen for å kjøre til neste sted. Etter en dag som dette ligger alt utstyret fortsatt ubrukt bak i bilen, mens kamerat og hodet er fullt av henholdsvis potensielle områder og planer.

Potensiell isklatring i Vefsn
Tilbake på folkehøgskolen er jeg så heldig å ha en gjeng elever som står klare til å ta i bruk de nye områdene med meg. Og det er alltid like stas hver gang jeg klarer å videreføre noe av min entusiasme ved å oppdage nye steder og prøve nye aktiviteter. Friluftslivslinja er som en liten familie, noe som kanskje i enda større grad visker ut skillelinjene mellom hverdag og fest. 

På jakt etter steder for skiseil og kite!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar