tirsdag 22. januar 2013

Vintertur til Børgefjell - en veileders bekjennelser

”Nå skal vi følge elva oppover,” sa jeg. Eleven så spørrende på meg: ”Ok, men hvor er elva?”
”Du står på den nå!” Fortsatt et spørrende ansikt: ”Åja, men hvordan kan du se at det er en elv du står på?”

Vi var begynt på turen inn til Tiplingen Skogstue i Børgefjell, og det var omtrent 12 km å gå. Det føltes atskillig kaldere enn de 13 minusgradene det var meldt i forkant. Jeg sjekket termometeret på kompasset. Det viste mellom 25 og 30 minusgrader. Jeg tenkte at det måtte være noe feil med det. Termometeret gikk ikke lavere enn 30 minus, og nå stod det nesten på bunn.

På vei innover langs Tiplingelva
Ved halv fire tiden begynte det å skumre. De siste to timene frem til hytta orienterte vi i mørket, og plutselig var det ikke like selvsagt hva som var elv og hva som var slette eller myr lenger. Når mørket og temperaturen faller, faller også tempoet noe. Det var en langsom slange av hodelykter som beveget seg langs vannkanten. Men for en mestringsfølelse det ga for han som klarte å finne veien i mørket.

Dette var den første ordentlige vinterturen for elevene på friluftslivslinja. Og til tross for at teltlivet vinterstid har sin egen sjarm var jeg umåtelig tilfreds med at jeg hadde valgt en hytte som base denne gangen. Da vi kom frem til Tiplingen fant vi ut at termometeret på kompasset ikke viste feil. Jeg er redd at dersom den første vinterteltopplevelsen hadde foregått i minus 25 ville det ikke vært fullt så sjarmerende likevel.

Da det nærmet seg leggetid var varmen i hytta kommet opp på et nivå hvor det gikk an å kaste dunjakka. Ansvaret for de ulike måltidene var fordelt, og det var gutta som skulle opp og fyre til frokost.

Tiplingen Skogstue
Sola stiger over Børgefjell, med Vestre Tiplingen i forgrunnen
Neste morgen da vi stavret oss ut av posene viste termometeret på hytta 26 minus grader. Men sola skinte på Børgefjell, og sol har vært mangelvare den siste tiden, så ut skulle vi. Kvelden før var vi blitt enige om topptur, og nå la vi vei opp mot Dåaktoenjuenie (1150 moh). Det betydde omtrent 500 høydemetere opp fra hytta. Og det betydde også 500 nydelige høydemetere ned igjen, med et perfekt lite lag med nysnø til å leke seg i (det vil si for de som fortsatt hadde kontakt med føttene sine etter en kald fotdag).

Toppenelever på Toppen av av Dåaktoenjuenie.

Endelig sol!
Vi var tilbake da sola forsvant over Børgefjell, etter det som en av elevene omtalte som den beste dagen så langt i hele skoleåret. Og enda hadde vi desserten til gode. Da middagen var fortært og snø skulle smeltes kom to elever løpene inn igjen: Dere må komme ut og se NÅ, det er dét flotte nordlyset! Og Aurora Borealis viste seg fra sin beste side som en bue over skogstua.

Aurora Borealis: En av elevene, Kristian Nordby, tok dette bildet av meg utenfor skogstua.
Jeg våknet midt om natten, og måtte åpne soveposen helt ned. Noe hadde skjedd! Innsiden av døra var ikke igjenrima lenger, og det bet ikke lenger i kjaken ute. Turen tilbake til utgangspunktet gikk unna, selv med den lengste lunsjpausen hittil. Fem minusgrader var så godt som at våren var kommet.

Den første vinterturen var over. Utstyret var blitt testet, bekledning og maten likeså. Forflytningsrutiner og snøsmelting sitter som støpt. Men når teltlivet kommer på neste tur vil det nok kreve atskillig mer disiplin i forhold til hvor man legger fra seg tingene sine.

Vefsn Folkehøgskole har en hjemmeside hvor 2.års elevene legger ut nyheter fra de forskjellige linjene. Her har friluftslivselevene beskrevet deres opplevelse av turen til Børgefjell. Vi har vært sammen de samme stedene, gjort de samme tingene, men likevel er perspektivene hos veileder og elev noe forskjellige. Les gjerne om deres tur til Børgefjell på: http://vefsnfolkehogskole.no/2013/01/vintertur/

Fakta om turen til Børgefjell
Børgefjell nasjonalpark ble opprettet i 1963, og er landets nest eldste. Hensikten var å bevare et stort naturområde tilnærmet fritt for tekniske inngrep. I Børgefjell finner du derfor store villmarkspregede områder, og et rikt dyre- og planteliv.

Overnatting på Tiplingen Skogstue
Tiplingen Skogstue ligger i Austre Tiplingen landsskapsvernområde, på grensen til Børgefjell nasjonalpark. Hytta ligger like ved vannet Vestre Tiplingen i fjellbjørkeskog med åpne sletter og myrer rundt. Hytta ble bygget i 1968 eies av Statsskog. Den har 6 sengeplasser, propanapparat, vedovn og parafinlamper.

Se www.inatur.no for informasjon og booking.

Logistikk
Fra E6 svinger du inn på riksvei 73 ved Trofors, med retning Hattfjelldal. Fra Hattfjelldal følger du riksvei 804 inn i Susendalen, svinger av mot Sjånes etter omtrent 40 minutter og følger vei så langt den går. Husk 100kr til parkering. Fra parkeringen på Sjånes (Storvollen) er det ca 12 km inn til hytta.

Merk: om sommeren parkerer du 3 km øst for Susendalkroken og følger merket sti opp Susenfjellenden, lenger nord enn vinterruta går. Distansen er omtrent den samme.