Vi er på vei fra Son til Helgeland. For tiden har
vi gjort unna strekningen Son – Vestre Bolærne – Stavern – Haslumkilen/Portør –
Arendal.
”Han der er dansk, han må
du passe deg for! Og båten den står på et kvinnemenneske”. Det ble ikke lagt
noen ting i mellom av mennene som arbeider på havna i Son. Men til forskjell
fra en rekke andre menn(esker) jeg møter i forbindelse med Anastasia ser
havnearbeiderne på meg når de snakker
til meg, og de svarer til og med meg når
det er jeg som spør om noe.
Jeg begynner etter hvert å
skjønne at seilingens verdenen muligens er én av de mest mannsdominerte
områdene jeg til nå har beveget meg inn på. Og da tenker jeg ikke bare på at
det er langt flere menn enn kvinner som seiler, og at det i langt de fleste
tilfellene er mannen som står til rors og kommanderer kona rundt på dekk. Jeg
skjønner jo hvor de fleste har sine fordommer fra. Men disse fordommene gjelder
også for slående mange av de som jobber med noe innenfor seilingens verden. Og
når man har holdt med en båtrenovering i noen uker rekker man møte på en god
del av disse menn(eskene).
Noen vil nok hevde at det
har sin fordel å være jente innen seilingen. Det mangler ikke på (bedrevitende)
menn som kommer forbi med gode råd eller hjelp. Noe goodwill kan kanskje også
tilskrives de blonde lokkene. Som den gang vi klarte å kutte landstrømmen på
hele brygga i Ålesund, men møtte stor forståelse og hjelp hos havnesjefen
(jordfeilbryteren kom raskt på plass etter det). Enkelte hevder også at vi
jenter vil ha både i pose og sekk. Vi vil ha samme respekt og behandles på like
vilkår som gutta, men samtidig forventer vi en ekstra bonus for å være jente og gjøre det samme som ”gutta”. Jeg
vil nå hevde at det er god folkeskikk uansett kjønn å se på den som snakker til
deg, og ikke minst besvare den som stilte spørsmålet.
Første gang jeg satte min
bein i en båtbutikk i Moss ble jeg sørgelig skuffet. Martins pappa var på besøk
og vi skulle handle lader og ladeseparator til båten. I ettertid har jeg blitt
forklart at de nok ikke var vant til at det kom inn en jente og to menn, men at
det var jenta som førte samtalen. I og med at det var jenta som trakk kortet
også, hadde jeg i grunn forventet en helt annen behandling. De neste gangene vi
var innom var det kun Martin og meg, og til tross for at det fortsatt var jeg
som førte ordet var det Martin som fikk alle rådene om hvordan han skulle
montere ditt eller datt. Og jammen meg, da jeg dro dit alene en gang stod
faktisk ekspeditøren og så på mannen ved siden av meg mens han snakket ”til”
meg. Å snakke med de på telefon var kanskje det beste, da hadde de ikke så
mange muligheter.
Det minner meg om en
episode for tre år siden da vi seilte Anastasia sørover. Vi var ikke kommet så
langt før styringsmekanismen vår streika. Vel i havn fikk jeg bestilt en
mekaniker, som ankom båten og spurte en av guttene (matrosene) om problemet,
hvorpå guttene påpekte at han fikk snakke med kapteinen og nikket mot meg.
På den andre siden kan man
si at det er da også Martin som får skylden når noe går galt. Også selv om det
er jeg som kommer tilbake med dysfunksjonelle deler og må be om nye er
beskjeden ”han som har montert det her har gjort sånn og sånn feil…”. Det kunne
jo ikke vært jeg hadde kløna det til.
(Hvem som faktisk kløner det til av oss er en helt annen sak, og også ganske
kjønnsuavhengig).
”Du er jolleseiler du. Det
er som regel det når det står en madam ved roret!”. Vi var kommet inn til
Stavern sent på kvelden og slet med å finne plass. Men det er sommer og folk er
hjelpsomme, vi fikk lov å ligge utenpå to litt større seilbåter. Unektelig noe
strevsomt med en hund som skal fraktes på land, men langt bedre enn å måtte gå
videre til neste havn.
Først tenkte jeg at
bemerkningen fra båten innerst var et kompliment, men så kom jeg på at mannen
hadde jo ikke akkurat sett meg seile og kunne vanskelig bedømme mine
ferdigheter ut fra en tillegging i Stavern marina. Som Martin så vennlig
påpekte var det nok heller et uttrykk for enda en fordom. Det måtte jo finnes
en ekstra grunn til at en jente hadde
seilbåt og stod til rors. At hun faktisk bare hadde interesse for det og ikke
engang kommer fra kysten, det var visst en overraskelse.
Jeg synes du er råsej Lise! Bare at stå på i sejlingens mannsdominerte verden. Livet på havet har en lang historie, som på mange måder tilskrives mændenes indsats for at brødføde til livet og vejen. Men uanset styring og arbejdsfordeling, så finner man som oftest en stærk kvinde enten ved siden af roret, eller som afgørende støtte, fordi "bag enhver stærk mand står en stærk kvinde". Heroppe nordpå hvor fiskerinæringen har en lang historie, bliver kvindelige sejlere stadig latterliggjort, særligt de som måtte have andre (og mere nuancerede?) holdninger til og erfaringer med sejlads generelt, men også til fangst, miljø etc. For hvordan skulle de dog kunne gøre sig kloge på det? Tja.
SvarSlettKnus fra Maj
Takk Maj! Jeg gleder mig til at komme lengre nordpå med Anastasia, det skal nok blive interessant;) Håber vi ses snart!
SvarSlett