torsdag 1. august 2013

Nordlig vind!

Siden sist har vi seilt Kristiansund – Børøysundet – Stokksund – Villa Havn – Rørvik – Solsemvågen – Møyhamn – Ylvingen. Mari og Isak mønstret på i Kristiansund og hoppet av i Rørvik fire dager senere. Etter det har vi vært Martin, Aurora og Lise om bord.

Børøysund, Hestvika (WP 63°34,5 N 09°11,3E).
Vi var så vidt kommet ut av Kristiansund da tåka nok en gang omhyllet oss. Den skulle vise seg å bli vår følgesvenn de neste to døgnene. Første kvelden med nytt mannskap gikk vi til Børøysundet nordøst på Hitra. Etter en liten bomtur rundt noen oppdrettsanlegg ankom vi havnen mens natta var på sitt mørkeste og tåka på sitt tetteste. Selv om det var lysere da vi våknet neste morgen lå tåka fortsatt så tjukk over vika at vi ikke så over til andre siden. Men vi fikk med oss at det skulle være europamesterskap i rekepilling og triathlon senere samme dag. Da vi var vi imidlertid godt på vei videre med radarreflektoren dinglende i masta. Vi så ingen, men vi hørte flere større båter tute i tåka rundt oss. Butikken i Børøysund viste seg å ligge et godt stykke unna havnen, så vi bestemte oss for å klare oss med det vi hadde til det ble mandag. Med fire mennesker og en hund om bord var vi riktignok avhengig av litt fiskelykke om det skulle bli middag de neste dagene.

Stokksund, Kuringvågen (WP 64°2,6N 10°3,7E)
Det lettet litt da vi passerte Ørlandet, og vi kom inn til en utrolig koselig liten gjestehavn i Stokksund. Til nå har det i hovedsak vært jeg som har tatt oss inn og ut av havn, men nå var det guttene som var på vakt, og Mari og jeg ble enige om at vi skulle la de klare brasene selv. Vi følte oss riktignok litt dumme da vi først stakk hodet opp etter at båten var ferdig fortøyd, og så at guttene hadde fått hjelp fra andre gjester ved brygga. Kuringvågen var en idyllisk liten oase med sol midt i tåkehavet, og med flere flotte Åfjordsbåter. Da vi hadde spist den siste middagen om bord tok Martin og Isak ansvar og rodde ut med garnet. Vi følte oss superheldige da vi neste morgen startet dagen med å vikle 11 fisk ut av garne, hvorav 8 var brukelige.

Villa Havn (WP 64°32,5N 10°42,9E)
Uten seilevind bestemte vi oss for å gå den indre leia gjennom Flatanger. Jeg fikk trumfet igjennom en natt i naturhavnen Villa Havn. Her ligger Norges siste (mest sannsynlig også verdens siste) kullblussfyr, som ble slukket i 1859. Fyret ble bygget i 1839 og var da det første fyret mellom Agdenes og den russiske grensen. Oppe ved fyret har du fantastisk utsikt over sørover skjærgården og storhavet vestover.

Rørvik (WP 64°51,3N 11°13,7E)
Mari og Lise startet neste dag med en silkeseilas på 8 sekundmeter rett bakfra. Vi cruiset av sted på genoaen, mens guttene og Aurora spilte spill under dekk. Yr meldte 2 m/s hele dagen, men mørke skyer nærmet seg faretruende. Vi revet genoaen, og plutselig var det opp i 16 sekundmeter i kastene. Måtte etter hvert til med litt motorkraft for å holde oss på kurs mellom alle skjærene i de værste kastene. Så begynte kartplotteren å streike og vi måtte frem med de håndholdte GPSene for å plotte posisjonene. Vi antar det skyldtes for lav spenning etter en natt i naturhavn og en dag med seilas, men helt sikre er vi ikke. Vinden døde etter hvert og vi måtte ty til jerngenoaen for å få oss inn til Rørvik, i god tid til Mari og Isak skulle med Hurtigruta videre. Vi har funnet ut at i løpet av denne sommeren har vi ”mistet” 5 ut av 6 av vårt mannskap til Hurtigruta. Vi lurer på om vi skal begynne å ta provisjon!

Solemsvågen, Leka (WP 65°2,8N 11°32,5E)
Aurora syntes tydeligvis det var kjedelig med kun Martin og Lise om bord og startet dagen i Rørvik med å spise i stykker landstrømledningen til nabobåten. Heldigvis kom hun ikke inn til kobberet, men det var nære nok. Noe flaue måtte vi beklage på det sterkeste og fant nærmeste maritime forhandler for å kjøpe en ny til de. Heldigvis var våre naboer hundemennesker og mest opptatt av at det var gått bra med Aurora (vi liker innstillingen). Etter en dag med alt fra stekende sol, litt seiling på genoaen til mørke skyer la vi oss i Solemsvågen sør på Leka. Dette er et godt alternativ til havna øst på Leka om man liker å ligge for anker. Dessuten viste det seg å være perfekte veier for Longboarding og nydelig turerreng. Jeg hadde lenset septiktanken midtfjors, men glemt å stenge igjen kranene etterpå. Kunne ikke skjønne hvor alt vannet på gulvet på do kom fra…og vi fikk oss en ekstra vaskejobb.

Det var meldt tordenvær, og med tordenvær følger det ofte ekstra vind så vi la ut en forkatting (ekstra anker) foran hovedankeret våret. Heldigvis passerte tordenværet rundt oss. Vi så lynene og hørte brakene, men på god avstand. Den røde kveldshimmelen bedro oss riktignok og vi våknet neste morgen til høljregn, heldigvis fortsatt på samme sted. Aurora har for lenge siden skjønt at når motoren sakker betyr det ofte at vi nærmer oss land (eller at noen kommer til å tråkke på girspaken), og hopper opp av luka ved den minste lydforandring. Hun forbinder også Lillesøster med land, og da vi var ferdige med ankerstyret satt hun allerede klar i jolla.

Møyhamna (65° 24,5N 12° 7,5E)
Årets hittil lengste seildag. To rev i genoaen og opp i 14 sekundmeter, 2 meter bølger skrått bakfra og til tider huskestue. Riktignok øste det ned hele dagen, men likevel fantastisk med medvind. Var litt spent på om hvordan det ville være å treffe åpningen til Møyhamna, og litt usikre på vanndybden der inne. Det gikk helt fint og vi fikk til og med plass i en av båsene med fem meters dybde under oss. Morgenen etter ble det til og med tur til Torghatten (ca en time fra havna og opp til hullet) med følge av en hund som hadde stukket av tilbake igjen. Da vi nærmet oss avgang fra Møyhamna (utrolig festlig navn om det uttales på dansk) ropte Martin plutselig at hunden var vekk (igjen). Men da han var på vei inn på land for å lete ette henne pep det plutselig fra jolla. Det er tydelig at Aurora og lillesøster har blitt gode venner i løpet av sommeren.

Vi har passert Helgelandsflesa og er i Nordland! Etter nesten en måned langs norskekysten tror jeg, tross gårsdagens seilas, at vi kan konkludere med at fremherskende vindretning er Nordlig!

Fast plass ombord!
Tett tåke nordover!
Stokksund og Kruingvågen marina by night.
Fisk i garnet!!!
Å bli vekt til sløyejobb er faktisk ikke der værste når det betyr middag!

Hengekøyetid på frivakt.
Det gamle kullblussfyret i Villa Havn
Anastasia på plass i Villa Havn.
Guttene og Aurora spiller kaste gris inne...

Mens jentene er ute i 16 sekundmeter med en sterkt revet genoa...

Bygevær!
Fiskekaker fra Rørvik.
Vi har mistet 5 av 6 besetningsmedlemmer til Hurtigruta!