tirsdag 26. november 2013

Topptur på De Syv Søstre - en fjelltur med følger


Langs kysten av Helgeland hviler søstrene fra dansen, forsteinet av sola som rant. Den luftigste av de ligger som nummer to fra sør. Kvasstinden med sine 1010 høydemetre. ”Her bør du ha nervene under kontroll” stod det i turbeskrivelsen, og nordveggen går loddrett ned når du først har kommet opp på eggen.

Det var meldt strålende sol, og vi skulle på besøk til søstrene. Selvsagt skulle vi det, sa jeg til meg selv, og forsøkte å ignorere mageknipen som hadde meldt sin ankomst kvelden før. Vi klatret oss oppover og ble belønnet for strevet. Vindstille på toppen og utsikt helt til Svartisen i nord og Torghatten i sør. Vi kom oss ned igjen og tilbake til Toppen, men så kom jeg heller ikke lenger. Det endte med en tur på sykehuset. Først i Mosjøen og deretter med ambulanse til Sandnessjøen. Og der måtte jeg være i to dager. Det var heldigvis ikke blindtarmen, men likevel en betennelse som forårsaket smertene.

Jeg, i likhet med de fleste folkehøgskolelærere, ønsker det  beste for elevene mine. Ja faktisk vil jeg gi de det beste året i deres liv. Forskjellen ligger kanskje i at jeg ikke har vært lenge nok i gamet til å skjønne at det får de sannsynligvis også uten min hjelp. På Toppen handler folkehøgskoleåret om så mye mer enn bare friluftsliv, selv om det jo er det å kunne ta med elevene ut i naturen jeg lever og ånder for. Og når det er som mest hektisk om høsten er det faktisk også en befrielse å kunne dra av sted med vår friluftslivsfamilie. ”Å berre vær i lag igjen”, å dele opplevelsene, utsikten, historiene.

Så derfor strekker jeg meg langt for å innfri forventningene elevene kommer med ved skolestart. Eller, om vi skal omformulere det til flink pike språk, så strekker jeg meg langt for å innfri mine egne forventninger til meg selv i forhold til hva jeg tenker jeg skal oppfylle av elevenes forventninger.

Om et par dager skal magen undersøkes (enda en gang), og så får vi se om det gir noen anvendbare resultater denne gangen. I mellomtiden øver jeg meg på å leve opp til teksten på pannebåndet jeg fikk av noen venninner for en del år siden!

Frosten lå fortsatt på bakken da vi startet toppturen vår!

Kvasstinden (1010 moh) venter! 

Snart kommer vi opp i sola! 

Jentene på tur, med Herøy i bakgrunnen! 

Så begynner den bratteste oppstigningen!

Oppe på eggen er det luftig!
Toppen på toppen! Og her er det vindstille!

Utsikt sørover! 

Utsikt vestover mot Dønna, Lovunden og Træna.

Av og til må man bare G.L.F. Jeg jobber med saken! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar