fredag 25. juli 2014

Gjensyn med Stadt og Hustadvika

Kvenvær – Golmvågen – Ona – Ålesund – Sandshamn – Silda

Jeg har aldri sett Stadt så stille. Ikke at jeg kan skryte på meg å ha seilt over Stadt i dårlig vær i det hele tatt. Det har liksom ikke vært noe å trakte etter. Men jeg trodde ikke at havblikk var et begrep her ute, at det kunne være så stille at man kan speile seg i vannet mens man står til rors i bikini. Men sånn var det da vi gikk over Stadt for et par dager siden. Det er tredje gangen Anastasia og jeg seiler dette strekket sammen.

Golmvågen 63° 9,9´N 07°54,3´E
Etter noen dager ved brygge var vi klare for en ny natt på svai. Gråvær og lite vind gjorde det attraktivt med et kort strekk, og dagens mål ble Golmvågen vest for Tustna. Her la vi oss i en stille bukt, men det var litt trangt så vi rodde ut et hekkanker også. På vei til nattens ankringsplass mistet vi plutselig en del fart på motoren. Med turen over Jæren hvor vi mistet propellen for fire år siden fortsatt friskt i minne, så jeg plutselig for meg at vi skulle bli liggende og vake midt i Trondheimsleia uten vind og styrekraft. Heldigvis gikk vi tross alt fortsatt fremover, og en snorkletur samme kveld viste at det var en hel masse tang som hadde satt seg rundt propellen. Men propellen var der den, heldigvis!

Ona 62°51,8´N 06° 32,8´E
Ytterst mot havet ligger en liten øygruppe med 30 fastboende. Befolkningen på Ona har klort seg fast gjennom mange århundrer, og rett etter andre verdenskrig bodde det hele 370 mennesker på Ona og Husøya. Det må være en av de mest værharde boplassene i Norge, og moloen rundt havna er bygget deretter. Det trengs tydeligvis, for når det står på som verst bryter sjøen på 20-30 meters grunner utenfor. I 1670 raste en flodbølge over øya og tok med seg de fleste husene og alle menneskene unntatt to familier. Da vi kom til Ona var det stille julikveld. Sommeridyllen speilet seg i havnebassenget, og vi gikk kveldstur til en nydelig hvit sandstrand sør på Husøya hvor Aurora fikk løpt ut litt energi etter en lang dag over Hustadvika.

Ålesund 62°28,5´N 06°9´E
Lørdag kveld i Ålesund midt i fellesferien stod kanskje ikke øverst på ønskelisten, men vi var tomme for mat og tomme for gass, og dessuten kunne vi trenge en del ting på en båtbutikk (at alle båtbutikker selvfølgelig var stengt før vi hadde lagt til er en annen sak). For spridde seil satte vi kurs fra Ona mot jugendbyen. Ålesund er jo kanskje en av Norges vakreste byer arkitektonisk sett. Sånn sett var det helt ok med en tur på byfjellet og en is på brygga. Men Ålesund om sommeren, og spesielt en lørdagskveld, innebærer for det første full fest til langt på natt i alle cabin cruiserne på brygga, og for det andre at du enten du vil eller ikke er fotomodell for alle cruiseskip turistene som vandrer langs brygga og titter inn i hjemmet ditt der du ligger på kne og vasker gulvet fri for hundehår (nok en gang) eller henger ut vasketøy, lufter dyner og madrasser og gjør alle de andre tingene som er kjekt å få gjort når man først ligger til en brygge og har tilgang til ferskvann og strøm.

Sandshamn 62°15,1´N 05°29,6´E
Neste morgen var det stille på brygga i Ålesund. Martin og hunden brukte longboardet mitt for å hente en dunk med diesel og vi fikk byttet gassbeholderen, før det overhodet var livstegn fra noen av de andre båtene. Vi forlot Ålesund samtidig som ett av de gigantiske cruiseskipene og måtte ligge og krype langs land en stund for å ikke havne midt foran det. Martin brukte den første halvtimen på å reparere flagget vårt (skylder på lite vennlig gjestehavnopplegg i Ålesund for de uten baugpropell ved mye sidevind…). Endelig tok vinden seg opp og vi kunne seile på genoaen nesten hele veien til Sandshamn på Sandsøya. Etter å ha besøkt Runde de to andre gangene jeg har krysset Stadt fant vi ut at det var på tide å se noe annet. Rosenlund marina på Sandshamn var en rolig og idyllisk plass hvor vi fikk bruke både dusj og vaskemaskin (10 dager siden forrige dusj så det var på tide…igjen). Rene og pene gikk vi kveldstur med Aurora innover øya. Gjessene lå og sov på jordet, og sauene hadde samlet seg under et tre for natta. Rips og bringebær. Skikkelig sommerfølelse.

Silda 62°0,8´N 05°12,4´E
Etter en rolig morgen i Sandshamn var det på tide å runde Stadt nok en gang. Og det ble altså en av de roligste etappene så langt på turen. Vi hadde bestemt oss for å gå til Silda, en hyggelig liten bilfri øy nord for Måløy. Her var vi for fire år siden da vi seilte Anastasia fra Stjørdal til Drøbak, og nok en gang lukeparkerte jeg meg inn mellom moloen og gjestebrygga. For en gangs skyld var vi inne ved fire tiden på ettermiddagen. Det er sjelden kost for oss og vi nøt både en svømmetur for alle tre, grilling på svabergene, is på Skjærbua og en tur langs kulturstien som går rundt øya.

På Silda møtte vi en seiler som sa at han hadde litt vanskelig for å forklare folk at det faktisk kunne være ganske værhardt her ute, når de møtte Stadthavet på en dag som denne. Vi har vært underveis i tre uker nå, og er spent på hva Vestlandet sør for Stadt har å by på.

Klar for Hustadvika nok en gang!

Luftgitar, alltid en hit?!

Første glimt av blå himmel i dag!
Vakre Ona.
Utsikt fra Ona.

Leketid på stranda.
På vei fra Ona til Ålesund.
Dieselhenting på brygga i Ålesund...

Flaggreparasjon...

Sandshamn og Rosenlund marina.

På vei mot Stadt!

I havn på Silda.

Grillmiddag på moloen!

Kveldstur Silda rundt.
Vi fant en huske på veien!

Havfruen(e) på Silda

Vi har mekka båt og det er VARMT! Tid for bading!
Litt skeptisk!
Ikke helt sikker på at jeg liker dette...